Vrba-Milčo Mančevski (Recenzija filma)

Neumereni  poštovalac dela kultnog makedonskg režisera, Milča Mančevskog, koji je stekao večnu filmsku slavu kao autor remek dela svestke kinematografije ,,Pre Kiše”, nakon gledanja njegovog najnovijeg filmskog ostavrenja ,,Vrba’’, ovaj naš zaljubljenik u filmsku umetnost kaze sledece:

- Video sam mnoge Vrbe, ali samo jedna Vrba će mi ostati u sećanju kao najtužnija, posle proekcije filma. Bilo je teško gledati ,,Vrbu’’, a još teže je bilo ostati miran u sali. Dešavalo se nešto čudno u našem telu, a možda jop dublje od našeg tela u našu formu je ulazio osecaj koji je izlazio preko platna i prodirao u iskonske predele psihološkog sveta u nama, a to nisu poznati predeli za našu lokalnu svest.  Teško je definisati ili opisati objektivno energiju filma. Pitajte one koji su odgledali film, I retko će se neko drznuti da duže opisuje stanje u koje je napustio bioskopsku salu. Najčešće za film slušate kratke krajnosti tipa: FILM JE GROZAN, ili FILM JE PREDOBAR. Ali film nije ni predobar, ni grozan. Film je eksperiment. Filmske naracije. Autor je javno izjavio da ne stvara filmove radi publike ili kritike, I zato je on I sa ovim projektom zadržao status originalnog filmadžjije u 21 veku – a to je teška kategorija danas. Retki su umetnici koji imaju nešto jedinsveno u svome delu. Milčo definitivno ima taj sastojak kada režira, I često ga koristi, odnosno sastojak koristi njega – moglo bi se I tako kazati.

Zanatski izdržan projekat, režiserski rezervisano, po strukturi  eksperimentalno, producentski skromno I idejno ambiciozno delo sa tematikom koja koliko nije zabavna, toliko je od ogromne važnosti za ljude – razmonžavanje I njihov opstanak. U filmu možete videti kako je bilo najteže ljudima koji žele dete, a neki drugi sa lakoćom formiraju porodicu bez boli, a to se u životu retko primeti. Milčo je držao uperenu kameru na tu razliku, I na bol koji je prati. Svi mi nosimo bol u sebi. Vrba nosi bol. Glumci u filmu nose tu bol. Milčo nosi bol, umetnost nosi bol, ali umetnost je istovremeno I lek protiv te boli, zato poštujte kada neko ima ambicije da je stvara. Za kraj, pre nego da ocenite film, poželite zdravlje I kreativnu snagu majstoru da se upusti u sledece filmsko eksperimentiranje. Do tada, dajte šansu  filmu ,,Vrba’’ a sa filmom ,,Pre Kiše’’ nemojte upoređivati druge filmove.

Autor:Dalibor Ivanović